2022.11.24.
아마겟돈 타임 (2022, 미국)
제임스 그레이
Armageddon Time
114 minutes
directed&written by James Gray
@아트나인
0.
대충 레이건 당선 직전을 배경으로 하는 영화라더라 하는 정보만 가지고 봤다. 심지어 캐스팅도 앤해서웨이가 나온다는 것만 알고 가서 앤해서웨이를 중심으로 하는 영화겠거니 생각함 ㅎ..
1.
주인공 폴은 이제 초등학교 6학년이다
폴은 6학년씩이나 되었으니, 이제 할아버지로부터 증조할머니, 그리고 고조부모의 이야기를 듣는다. 한편 학교에선 새로운 친구가 생긴다. 흑인에 사실상 보호자 없이 스스로를 감당 중인 친구. 폴은 유대인들이 겪어온 차별에 대하 모르고 현재 자기 가족의 경제적 위치도 잘 모른다. 상대적으로 (가령 흑인에 비해) 받고 있는 혜택도 모른다. 몰랐던 것들을 누군가 얘기해줘서, 혹은 경험을 통해 알게되며 혼란스러워진다. 어린 아이를 주인공으로 설정했기 때문에 아마겟돈 타임은 당시의 사회적 상황을 보여줌과 동시에 모럴에 대해서도 이야기한다. 흑과 백 사이의 회색 영역을 그려낸다. 혼란스러움 그 와중에 내려야 하는 선택
보호자가 ‘대신’ 해주는 선택
순응할지 말지에 대한 갈등 그 이후에 또 선택
2.
영화를 보는 내 입장에서는 얽혀있는 여러 요소들이 보인다. 특권 열등감 차별 양심의 가책 ... 교차점 위에 폴이 서있다.
3.
가장 개인적인 것이 곧 가장 정치적인 것이라고 하는 - 오남용되는 경향이 있는 - 표현은 아마겟돈 타임의 한줄평으로 쓰여도 적절할 듯. 물론 그 반대도 성립.
4.
난 제임스그레이 감독에 대해선 잘 몰랐는데 필모 궁금해서 찾아보니 본인의 성장 배경이 있었기에 아마겟돈 타임이라는 영화를 만들었구나 싶음.
본인의 어린 시절 그리고 본인의 가족을 배경으로 캐릭터를 만들고 스토리를 쓴 것 같았고 찾아보니 내 생각보다 더 자전적인 영화라는 걸 알게 됐다. 폴의 아빠를 어떻게 그려낼지도 고민을 많이 하지 않았을까 싶음.... 그냥 단순 가폭가부장으로 그려내고 싶진 않았던 듯. 본인도 아무튼 그런 가정 내 체벌 하에 컸을 것 같은데 그럼에도 제임스그레이는 부모님을 존경하고 미워하지 않고 머리로 이해하나봐 (오은영: 체벌은어떤상황에서도해서는안되며....)
5.
할아버지 ㅠㅠ
6.
조니......
그러고보면 조니의 삶도 그렇고 폴의 삶도 그렇게까지 구체적으로 그려지진 않았네.
7.
(유대교라는) 종교로만 이해할 수도 없고
ㄹㅇ 그 시기 미국으로 넘어와 정착한 유대인들 글고 지금 세계 사회 속 유대인들의 입지를 생각해보면 더욱
8.
...이거 쓰면서 그냥 계속 생각해보는데 그럴수록 정말 개인적인 영화라는 생각이 든다..... 그런데 그 결과 결국 정치적이고 윤리적인 메시지도 동시에 담아내게 되는.....
9.
ethics
politics
religion
... 시네마이즈아트...
+
I’m anxious to make something that is very much about people, about human emotions and interactions between people, and I want it to be filled with warmth and tenderness. In some sense, yes it’s about my childhood, but an illustration of familial love really on every level. I’m of the belief that most people do their best and that they try their best under difficult circumstances and in some sense that’s a beautiful thing and very moving to me. In a grander sense if I may sound a little sententious and pretentious, history and myth always begin in the microcosm of the personal and though you are using something so small and specific in your life, the result can become universal if it accesses real emotion. I’ve tried to move to the opposite of a cold dark space. I want to be political and historic about it, but fill it with love and warmth. What happened with me, very simply, I got in big trouble when I was around 11, though the boys are 12 in the movie, and the story is about my movement from the public education that I got into private school and a world of privilege. This film is about what that meant for me and how lucky I was, and how unlucky my friend was and about that break meant for me and what it meant for him.
It’s about that transition and how it reflects on what the American society was and sadly still is. How we are separated along the lines of class and ethnicity. The film is really about that, my transition in school from one to the other. The implications of it are quite large. The world really became clearly divided to me, based on the haves and the have-nots. I didn’t write the script last week, but rather many months ago and it’s weird in that a lot of what we’re seeing right now is playing out of many of the themes that it was my ambition to explore in the first place. This obsession I have with examining American ideas of class mobility, to do it in a context that is humane with social impact.
Films do intimacy and family relationships very well, even better than the theater, because in the theater your best seat is still 20 feet away from the actor,” Gray said. “In the cinema, the close-up has tremendous power. What I’m after is something really quite moving. My recollection when I think back on that moment, which is 1980 as the time frame of the movie, and what an important year it was in the history of the country and for me personally and how in some ways, I was pretty damn lucky. My parents who were not wealthy at all as a working class family, used all the levers they could, to be able to go to this school. Which simultaneously saved my life, but also awakened me to real racism and anti-Semitism. In some ways, the idea of presenting a story like this within the context of this family, told with great warmth, is sometimes your greatest Trojan Horse, to involve people emotionally that way. And story is a great weapon to be able to deliver some pretty harsh news.
- James Gray